CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

torsdag 23 oktober 2008

Generation FETT.

Istället för att gå och lägga mig efter gårdagens Efterlyst, som var den ursprungliga planen, så hamnade jag framför TV3's Generation FETT. Alltså. Fick bland annat följa Coca Cola-beroende Shawn(?), tre år gammal. Skräpmat till frukost, till lunch och till kvällsmat. Ackompanjerat med otroliga mängder Coca Cola. Cola till måltiderna, mellan måltiderna, Cola hela tiden. Cola i nappflaskan?!! Hur är vissa människor funtade, egentligen?

Fick även en inblick i 11-åriga Marteses liv. Och det var ingen rolig inblick må jag säga. 110 kilo 11-åring. Hans ben hade tagit sådan skada av övervikten, att han hade stora problem med att gå. Han åt hela tiden, chips, läsk, mackor, strips. Och till råga på allt så tog hans mamma inte på sig någon skuld alls, "Han tycker om McDonalds-mat" var hennes lama ursäkt. Hur fasen tänker hon? Jag tycker om godis, choklad och pizza, men inte fasen äter jag det varje dag för det. Och jag ger det definitivt inte till Vilhelm! Det är ens plikt, som förälder, att se till att ens barn äter lagom mycket och hyfsat bra mat. Det går inte att komma ifrån.

Åh, är fortfarande sur så att jag kokar. Givetvis har alla människor olika förutsättningar att äta och leva hälsosamt. Men någon måtta får det faktiskt vara.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen!
Det borde klassas som barnmisshandel att göra så.
I Sverige griper sociala in om man övergöder barn på skadligt vis och det tycker jag är helt rätt.
Cola i flaska lixom? Sanslöst!

Anonym sa...

usch ja! det är synd om dem barnen vars föräldrar inte tar något ansvar för vad som stoppas i munnen!

Anonym sa...

Det är synd hur äckliga vissa människor är. Föräldrar menar jag då så inte bryr sig alls. Förstår faktiskt inte vad som försiggår bland deras 2 hjärnceller.